*
Kayseri Engelliler Derneği Telefon 0533 392 33 88

Kayseri Engelliler Derneği Telefon 0533 392 33 88

Gönderen Konu: Engelli Mevzuatında Talep Edilen Düzenlemeler  (Okunma sayısı 872 defa)

Çevrimdışı melleseferi

  • öMeR
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • İleti: 18908
  • SiTe YöNeTiCiSi
    • www.kayseriengellilerdernegi.com
Engelli Mevzuatında Talep Edilen Düzenlemeler
« : Şubat 19, 2015, 11:20:02 ÖÖ »
Engelli Mevzuatında Talep Edilen Düzenlemeler



Son yıllarda engelliler alanında son derece olumlu gelişmeler yaşanmaktadır. 12 Yılında hükümetlerimiz bu toplumsal sorunun çözümü noktasında tümüyle parlamentoda grubu bulunan siyasi partilerinde desteğiyle yaklaşık 8.5 milyon bir kitleye yeni hak ve kazanımlar sağlamıştır. Ortak akıl ve ortak eylem planıyla toplumun tüm kesimleri eşgüdümlü olarak engelli bireylerin sosyal hayatta var olabilmeleri adına eşit ve üretken bireyler olarak anayasal hak tanımlamaları çerçevesinde çağdaş demokratik bir statü kazandırılmıştır.

Son düzenlemeler bazı sınırlılıkların doğmasına sebep olmuştur. Hak daraltmaları ve bu sınırlılıklar aşağıda konu başlıklarıyla belirtilmiştir.

1- Engelli memurlara ve 1. Derece bakmakla yükümlü olduğu kişiler sebebiyle bir defaya mahsus nokta yer değişikliği ve tayin hakkı getirilmiştir. Ancak özellikle Milli Eğitim Bakanlığı eğitim-öğretim hizmetleri sınıfı (öğretmenler) grubunu mevcut yönetmelikle bu uygulamanın dışında bırakmıştır. Atama ve yer değişikliği yönetmeliğinin ilgili 657 sayılı devlet memurları kanunu 72. maddesi 5.fıkrasındaki tanımlanmış haktan faydalanamamaktadır. Binlerce engelli çalışanı ve ailelerini doğrudan etkileyen bu uygulama yukarıda ifade ettiğimiz türden bir sınırlılık yaratmıştır. Engelli öğretmenlerinde bu haktan faydalanmaları mevcut düzenlemenin amacıyla örtüşmektedir.

2- Engelli memurlar için yer değişikliği ve tayin hakkıyla ilgili düzenlemeye taşrada teşkilatları olmayan kurum ve kuruluşlarda çalışan engelli memurların kurumlar arası nakil uygulaması getirilerek bu sorunun ortadan kaldırılması gerekmektedir.

3- İşçi statüsünde çalışan engellilerinde tıpkı memurlar gibi mevcut haktan faydalanmaları yönünde düzenleme yapılmalıdır. Bu alanda sendikaların, sivil toplum kuruluşlarının, bağlı olduğu federasyon ve konfederasyonların işbirliği içinde hareket etmesi ve bu yönde olumlu baskı unsuru oluşturması gerekmektedir.

4- 2022 sayılı engelli maaşıyla ilgili ekonomik kriter uygulaması 255 TL sınırındadır. 18 yaşını tamamlamış sosyal güvencesi olmayan engelli bireylerin aileleriyle birlikte ikameti durumunda evde bakım hizmeti uygulamasında olduğu gibi asgari ücretin 3/2 durumunda bir sınır getirilmesi mevcut 255 TL'nin 550 TL üzerine çıkarılması talebi değerlendirilmelidir.

5- Engelli bireylerin işgücü piyasasında özel sektör alanında daha etkin ve gerçek anlamda aktif üreten bireyler olabilmeleri için özel politikalar, korumalı iş yeri, meslek edindirme programları ve para cezaları uygulamaları son derece olumlu gelişmelerdir. Ancak tüm çalışmalara rağmen bazı özel sektör temsilcilerinin engelli statüsünde birey çalıştırmaktansa 1900TL civarındaki cezayı ödemeyi tercih ettiğini gözlemlemekteyiz. Para cezalarıyla ilgili fon bu alanda sorunların çözümüne yönelik projelerin desteklenmesi için kullanılmaktadır. Para cezası uygulamasının 1900 TL'den 2500 TL ve üzeri düzeyde daha manidar bir tutara getirilmesi daha manidar olacaktır.

6- EDES ? SODES vb. zihniyet değişikliği ve farkındalılık ve bu yönde dönüşümü ve gelişimi sağlayacak programların kapsam ve içeriğinin genişletilmesi ve de yeni programların planlanması ve uygulanması toplumsal hafızamızdaki değişime ve dönüşüme daha fazla katkı sunacaktır.

Trabzon Büyükşehir Kent Konseyi Engelli Meclisi olarak bağlı STK'larla birlikte engelli mevzuatı alanında çalışmalar yapmaya devam edeceğiz. Kamuoyuna saygılarımızla.

TRABZON BÜYÜKŞEHİR KENT KONSEYİ ENGELLİ MECLİSİ

15.02.2015 - Radikal