Hoşgeldiniz
Ziyaretçi
. Lütfen
giriş yapın
veya
kayıt olun
.
1 Saat
1 Gün
1 Hafta
1 Ay
Her zaman
Kullanıcı adınızı, şifrenizi ve aktif kalma süresini giriniz
Ana Sayfa
Forum
Yardım
Giriş Yap
Kayıt Ol
kayseriengellilerdernegi.com
»
ENGELLİ HABERLERİ
»
Engelli Haberleri
»
Ders Kitaplarında Engellilere Yaklaşım Araştırıldı
Kayseri Engelliler Derneği Telefon 0533 392 33 88
Kayseri Engelliler Derneği Telefon 0533 392 33 88
« önceki
sonraki »
Yazdır
Sayfa: [
1
]
Aşağı git
Gönderen
Konu: Ders Kitaplarında Engellilere Yaklaşım Araştırıldı (Okunma sayısı 1110 defa)
melleseferi
öMeR
Administrator
Hero Member
İleti: 18908
SiTe YöNeTiCiSi
Ders Kitaplarında Engellilere Yaklaşım Araştırıldı
«
:
Mayıs 06, 2014, 12:54:41 ÖS »
Ders Kitaplarında Engellilere Yaklaşım Araştırıldı
İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyoloji ve Eğitim Çalışmaları Uygulama Araştırma Merkezi, ders kitaplarında engellilere yaklaşımı araştırdı. Kitaplarda engellilerin yardıma muhtaç oldukları vurgusu ön planda.
Çocukların bilgilerini, algılarını ve hayal güçlerini şekillendiren kaynaklardan biri Ders kitapları. İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyoloji ve Eğitim Çalışmaları Uygulama Araştırma Merkezi (SEÇBİR) ve Toplumsal Haklar ve Araştırmalar Derneği (TOHAD), "Ders Kitaplarında Engellilik" projesi kapsamında ders kitaplarını taradı. Çalışma sonuçları, kitapların toplumsal önyargıları besleyici, ayrımcı örneklerle dolu olduğunu ortaya koydu. Engellilik; eksiklik, hastalık ve kusurluluk olarak ele alınıyor. Ders kitaplarında 'normal' birey olarak görülmeyen engelliler için sık sık yardıma muhtaç oldukları vurgusu var.
Araştırma Sabancı Vakfı Toplumsal Gelişme ve Hibe Programı tarafından desteklendi. SEÇBİR Müdürü Doç.Dr. Kenan Çayır, Proje Uzmanı Melike Ergün ve TOHAD'dan Süleyman Akbulut'un yaptığı araştırma kapsamında 68 kitap tarandı. Bu kitaplar arasında 1-8. sınıf Türkçe, 1-3. sınıf Hayat Bilgisi, 4-8. sınıf Sosyal Bilgiler ders ve öğrenci çalışma kitaplarının yanı sıra 4-12. sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi , 9. sınıf Sağlık Bilgisi, 8. sınıf Vatandaşlık ve İnsan Hakları ders kitapları var.
Hak Değil Yardım Temelli Yaklaşım
İncelenen kitaplarda 80 kez engelli, sakat ve özürlü kavramları geçiyor. Kitaplarda görsel olarak ise 20 tekerlekli sandalye, 6 baston-değnek, 5 görme engelli görseli var. Rapora göre engellilik kitaplarda genellikle 'Farklılıklarımız' başlığı altında ele alınıyor. Kusurlarına, eksikliklerine rağmen engellilerin farklılıklarını kabul etmek gerektiği gibi acıma duygusu uyandıran ifadelere yer veriliyor. Çalışmada bu tür ifadelerin engelliliğe dair olumsuz yargı kalıplarını pekiştirici nitelikte olduğu vurgulanıyor.
Eşit Birey Yerine Dezavantajlı Birey
Ders kitaplarındaki metinlerin ve görsellerin hemen tamamında engelliler kendi başlarına sokağa çıkamayan, karşıdan karşıya geçemeyen, çalışamayan insanlar olarak resmediliyor. Bu durumun sebebi olarak da insanların engelli olmaları gösteriliyor. Engellilerin toplumsal yaşama eşit düzeyde katılmalarını sağlayacak düzenlemelerin eksikliğine ise pek değinilmiyor. Kitaplar hak temelli yaklaşımdan bir hayli uzak. Engellilere karşı yardım kavramına temelli bir yaklaşım hakim. Eşitlik kavramı engellilik bağlamında hiç kullanılmıyor. Hiçbir kitapta 'otizm' kavramına yer verilmiyor.
'Tiksindirici Sakatları Görmezden Gelin'
Rapora göre Türkçe ders kitaplarında, özellikle okuma metinlerinde kör, sağır, dilsiz olarak nitelenen karakterlere yer veriliyor. Bu karakterler de kör, sağır, dilsiz olmalarına rağmen 'iyi insanlar' olarak resmediliyor. Örneğin Pasifik Yayınları 7. sınıf Türkçe kitabında Edmondo De Amicis'ten alınan bir metine yer veriliyor. Bu metinde farklı insanlara saygılı olmak gerektiği anlatılıyor. Ancak rapora göre, metinde sakatlık kavramının ele alınış biçimi oldukça sorunlu. Metinde "Kör, sağır ve sakat" çocukların çektikleri "acıların" düşünülmesi gerektiği dile getiriliyor. Hatta "sakatlığı tiksindirici olanlar" ile karşılaşıldığında "görmezden gelinmesi" salık veriliyor.
Özellikle Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi kitaplarında engelli bireyler yardıma muhtaç bir toplumsal grup olarak görülüyor ve 'hasta, yaşlı, güçsüz, yoksul, düşkün, yetim' gibi kavramlarla bir arada kullanılıyor. Az da olsa iyi örnekler de mevcut. Bunlara Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi ders kitabında rastlanıyor. Sosyoloji ders kitaplarında ise 'engelli' kavramı hiç geçmiyor.
17.04.2014 - Al Jazeera
Anahtar Kelimeler : Yönetici konumunda olmayan kişiler için de liderliği üstlenme olanağı doğabilir.Bu olanaklar genellikle kişilerin olumlu veya olumsuz, ufak yada büyük davranışlarının yarattığı dönüm noktası olarak tanımlanabilir.
Kayıtlı
>>>>>>>>>>
kayseriengellilerdernegi.com
<<<<<<<<<
BizdeVARIZ.NeT { melleseferi.com } Kayseri Engelliler Dernegi öMeR
Engelsiz Bir Dünya için Bizde VARIZ
Yazdır
Sayfa: [
1
]
Yukarı git
« önceki
sonraki »
kayseriengellilerdernegi.com
»
ENGELLİ HABERLERİ
»
Engelli Haberleri
»
Ders Kitaplarında Engellilere Yaklaşım Araştırıldı